22 June 2009

Terlajak Perahu Boleh Undur


Ketepatan keputusan pengadil bergantung kepada penglihatannya terhadap kejadian ketika berlaku, kefahaman dan interpretasi undang-undang serta kejadian itu, kedudukan yang hampir dan kehadirannya yang dirasai, tiupan wiselnya dan ketegasan serta keberanian dalam pendekatannya ke arah insiden itu.
Oleh yang demikian, seringkali insiden ini yang dilihat oleh pegawai perlawanan denga pegawai pasukan berbeza. Kedudukan orang yang melihat – hampirnya dia dengan permainan, selari dengan permainan (terutama untuk keputusan ofsaid, juga bola di luar atau di dalam permainan) dan sudut penglihatan dan perspektif oleh pegawai perlawanan dan pegawai pasukan; adalah faktor yang membezakan pendapat.
Kadang kala, pengadil melakukan kesilapan dan prosedur komunikasi dan kerjasama penolong pengadil dan pegawai keempat membenarkan pengadil memperbetulkan kesilanan ini. Undang-undang menyatakan bahawa pengadil boleh menukar keputusannya selagi permainan belum dimulakan semula. Tanggungjawab utama di sini adalah untuk mengelakkan kesilapan yang serius berlaku. Sesuatu keputusan apabila telah dibuat, diumumkan dan mungkin dilaksanakan sebahagiannya akan mendatangkan cabaran dan tekanan terhadap pegawai perlawanan jika sesuatu yang berbeza kemudiannya perlu dilakukan.
Di antara kesilapan-kesilapan besar yang perlu pegawai perlawanan elakkan ialah: gagal memberikan kad merah setelah memberikan kad kuning kedua; memberi kad kepada pemain yang salah; member kad yang salah kepada pemain; gagal menghukum kelakuan “batu api”yang berlaku dalam kejadian tindak balas; sesuatu tindakan yang bertentangan dengan undang-undang permainan atau peraturan pertandingan tempatan; pengesahan jaringan yang tidak betul/tepat atau kelakuan ganas yang telah berlaku yang membawa kepada salahlaku kelakuan-kelakuan yang mungkin mengancam. Keputusan sama ada sesuatu insiden itu salah atau tidak, suatu jaringan atau tidak tidak boleh diubah setelah permainan telah dimainkan semula tetapi tindakan disiplin kepada mana-mana pemain masih boleh diperbetulkan setelah menyedari kesilapan itu pada pemberhentian berikutnya. Contohnya, kad amaran telah salah diberi kepada seorang pemain, kad yang salah kepada pemain, pemain yang menerika kad kuning kedua tetapi belum dikeluarkan dari padang permainan, apa jua salah laku kelakuan yang berlaku di luar penglihatan pengadil atau pengadil belum memberikan hukuman. Untuk kesilapan-kesilapan ini, menarik perhatian pengadil apabila ada peluang yang awal kerana maklumat yang diberi membolehkan pengadil untuk memperlihatkan ketegasan dan kuasanya (stamp your authority) melalui strategi pengurusan pemain. Adalah lebih baik lewat dari tidak dan ia adalah suatu kesilapan yang serius untuk membenarkan pemain yang sepatutnya diperintah keluar untuk meneruskan permainannya. Two wrongs do not make one right!
Salam daripada Amir di Maldives

No comments:

Post a Comment